Somn, Planuri, Temperanță


medical-doctor

Veaceslav Coşcodan, medic chirurg pediatru, director Departamentul Sănătate şi Temperanţă UBM

Trăim într-o lume ocupată și plină de griji. Pentru mulți dintre noi locul de muncă a devenit viața noastră. Ne grăbim din loc în loc, preocupați de laptop-urile noastre și facem apeluri telefonice pe tot parcursul zilei. Ne luăm lucrul nostru în casele noastre și suntem întotdeauna îngrijorați cu privire la ziua de mâine.

Acest stil de viață stresant poate lua o taxă gravă asupra sănătății noastre. Deci, mulți dintre noi suntem atât de dependenți de ocupațiile ce le avem încât uităm prioritățile cele mai importante de viață. Avem nevoie de un echilibru astfel încât să putem trăi sănătos viața – fizic, emoțional și spiritual.

Următoarele trei principii determină fundația pentru atingerea echilibrului în timp ce luptăm pentru succesul personal, de familie și profesional. Acestea sunt esențiale și realizabile indiferent ce profesie practicați, sau chiar dacă sunteți o lucrătoare casnică, sau un student stresat.

1. Ia-ți timp pentru sănătatea fizică.

Nu cred că ești prea ocupat pentru a avea grijă de sănătatea ta. Următoarele  instrumente sunt esențiale pentru gestionarea multor priorități și programe de lucru.

Nutriție:

Cafeina, zahărul și alcoolul sunt stimulente care jefuiesc sistemul nervos de energie. Acestea duc la pofte, insomnie și multă oboseală. Produsele bogate în fibră celulară: fructe, legume, cereale, nuci, legume ce asigură substanțe nutritive și antioxidanți zidesc creierul și sănătatea sistemului imunitar, energizează sistemul nervos și reduce stresul. Magazinele alimentare, restaurantele, oferă acum mai multe opțiuni sănătoase și accesibile, cum ar fi pâinea și pastele făinoase din cereale integrale, salate mixte delicioase verzi și multicolore, fructe, fasole, legume proaspete, și ceaiuri de plante. Păstrați o sticla de apa cu dvs. pentru a vă reaminti să beți apă în mod frecvent; iritabilitatea și oboseala poate însemna că aveți nevoie de apă.

Starea noastră de bine depinde în mare măsură de mâncarea care se găsește în farfuria noastră, gîndurile noastre adesea sunt dictate de alimentele ce umplu stomacul nostru și acțiunile repetate ce vor forma un obicei al caracterului nostru sunt în strînsă legătură cu hrana pe care cu atîta poftă o zdrobim între dinții noștri. Să fim atenți la următorul citat:

“Cei care mănâncă şi muncesc necumpătat şi iraţional vorbesc şi acţionează fără raţiune. Un om necumpătat nu poate fi un om răbdător. Nu este nevoie să bei băuturi alcoolice ca să fii necumpătat. Păcatul de a mânca necumpătat, de a mânca prea des, prea mult şi hrană nesănătoasă, distruge activitatea sănătoasă a organelor digestive, afectează creierul şi perverteşte judecata, împiedicându-ne să gândim şi să acţionăm raţional, cu calm şi sănătos”. (1M 618.4)

Nu e nevoie să fii un consumător de droguri sau un alcoolic ca să deții o judecată încețoșată; atunci cînd sunt încălcate legile ce guvernează corpul omenesc prin lipsă de temperanță, mincare în exces, mîncatul între mese, și consumul de hrană nesănătoasă, toate acestea vor slăbi puterile intelectuale și morale ale omului.

Astăzi fiind în anii de criză a mileniului trei, se cunosc foarte bine cauzele bolilor ce inundă întreaga omenire, am ajuns într-o perioada a istoriei în care Organizația Mondială a Sănătății strigă în gura mare că apar bacterii ce devin tot mai rezistente la antibioticele pe care știința dorește să le sintetizeze pentru a eradica patogenul în cauză,oamenii devin tot mai neglijenți față de un mod sănătos de viață, doar se liniștesc cu afirmațiile: doar toți sunt bolnavi, sau a fi bolnav e o normă! Ce medic de familie competent am! O consultație la profesorul sau medicul dat și diagnoza este în mîinele mele! Sau, farmacia e chiar lîngă casa mea! Și așa încercăm să ne tratăm bolile. Dar puțini sunt acei care își conduc viața după faimoasa expresie latină Mens sana in corpore sano, (o minte sănătoasă într-un corp sănătos), cel ce a zis-o a înțeles foarte bine că dispozișia minții umane și starea sufletească este în mare măsură dependentă de sănătatea trupească. Marea majoritate sunt deacord cu aceasta dar totuși se lasă conduși de poftele și gusturile cristalizate încă din fragedă copilărie, și se întrabă oare de ce sunt atît de bolnav? Ce rău e în carne? Care e problema untului? Și ciocolata? Da, dar cafeaua? Și înghețata? Ați auzit vreodată să se pună întrebări de genul: dar morcov se poate? și nucile? Să beau doar apă? Mai multe fructe? Și salată?

Astăzi e bine primită hrana pregătită din produsele de origine animală, cu un pretext că e sănătoasă, sau conține proteine, chiar unii fără rușine afirmă că ea conține numeroase vitamine… dar adevărul e altul și anume GUSTUL, anume pofta ce au educat-o ani de-a rîndul, încă fiind copii la mama acasă, aceasta dictează și constrînge rațiunea pentru ca aceasta să aleagă nu hrana cu adevărat sănătoasă și nutritivă pentru întregul corp, dar o hrană ce să fie cît mai unsuroasă, grasă, prăjită, pipărată, acră, sărată, dulce…

Nu e secret că fiecare al doilea caz de cancer se datorează alimentației! Sau că cele mai multe cazuri de osteoporoză se întîlnesc tocmai  în țările în care se consumă cantitățile cele mai mari de lapte, brînzeturi și carne ! Că ateroscleroza care va duce la infarct de miocard își are începutul la vîrsta de 2-3 ani de viață! Fiți atenți, și e bine să întrebăm mai întîi pe Cel care a făcut corpul nostru dacă nu violăm legile înscrise în fiziologia umană prin obiceiurile noastre alimentare și gătit, apoi gustul se va educa singur, de la sine, cu noua paletă de produse, caci doar nu are altă ieșire?! Daca doriți să valorificați virtuțile morale și sensibilitatea față de cei din jurul vostru – atenție mare la mîncarea pe care o veți consuma!

Predispoziţia de a lua boala este de zece ori mărită prin mâncarea de carne. Puterile intelectuale, morale şi fizice sunt diminuate prin folosirea obişnuită a mâncării cu carne. Aceasta deranjează organismul, întunecă intelectul, şi toceşte sensibilităţile morale. (2M 63.3)

Exercițiul fizic:

Activitatea fizică e necesară nu numai pentru menținerea mușchilor și a oaselor, dar și pentru o bună funcționare a inimii, a creierului, a vaselor de sânge, a articulațiilor și, nu în ultimul rând, a sistemului imunitar. Dintre multele cauze care conspiră să ne facă viața scurtă și mizerabilă sunt: fumatul, (prăjitul e sora fumatului), alimentația nepotrivită și lipsa activității fizice.

Exercițiul fizic reduce anxietatea și oboseala și crește energia, atât fizică, cât și mentală. Acesta îmbunătățește concentrarea mentală, abilitățile de rezolvare a problemelor, și starea de spirit. O plimbare de zece minute poate stimula starea de spirit pentru o oră. Când călătoriți, folosiți timpul de așteptare la aeroport pentru mersul pe jos. După o lungă ședință sau o zi obosită de călătorie vă puteți relaxa și reînnoi puterea cu o plimbare sau prin efectuarea unor exerciții fizice! La locul de muncă pentru a vă urca sau coborî folosiți scările. Folosiți pauza pentru a lua o plimbare în jurul blocului și bucurați-vă de aerul proaspăt și soare. Bea apă și mănâncă fructe proaspete în loc de apă dulce și batoane de ciocolată.

Greşita folosire a puterilor noastre fizice scurtează perioada de timp în care viaţa noastră poate fi folosită spre slava lui Dumnezeu. Şi faptul acesta ne face neînstare a aduce la îndeplinire lucrarea pe care Dumnezeu ne-a dat-o s-o facem. Fiind îngăduitori faţă de noi înşine în a ne forma obiceiuri rele, culcându-ne târziu, satisfăcându-ne apetitul în detrimentul sănătăţii, noi punem temelia slăbiciunii noastre corporale. Neglijând exercițiile fizice, lucrând peste măsură cu mintea şi corpul nostru, ajungem să zdruncinăm echilibrul sistemului nostru nervos. Aceia care îşi scurtează în acest fel viaţa şi devin astfel incapabili pentru slujire, datorită nerespectării legilor naturale, sunt vinovaţi înaintea lui Dumnezeu de jaf. Ei jefuiesc, de asemenea, pe semenii lor. Ocazia de a binecuvânta pe alţii, lucrare pentru care de fapt, Dumnezeu i-a trimis în lume, a fost scurtată datorită acţiunii şi comportamentului lor. Şi ei s-au făcut astfel neînstare să facă chiar ceea ce ar fi putut realiza într-o scurtă perioadă de timp. Domnul ne consideră vinovaţi, atunci când prin obiceiurile noastre vătămătoare, lipsim lumea de binele ce-l putem face.

Odihnă

Lipsa cronică de somn împînzește sistemul organismului cu hormoni de stres, afectează nivelul de zahăr din sînge, inhibă procesul de învățare, creşte riscul față de boală și depresie, afectează energia mentală și fizică. Calitatea somnului profund este strîns legată de o viață mai lungă, îmbunătățește energia, starea de spirit, funcțiile mentale și de performanță. De asemenea, scade riscul față de obezitate, diabet zaharat, boli de inima, hipertensiune arterială, cancer, și multe tulburări legate de stres. Cafeina, alimentele bogate în grăsimi și zahăr, alcool, mîncarea la ore tîrzii, sentimentele de ură și lipsa de exercițiu, toate contribuie la o calitate slabă a somnului. Încetinește ritmul de activitate seara și pregătește creierul față de timpul de odihnă și revitalizare pentru o nouă zi.

“Învățați-vă să nu citiți după ora 9 seara. Toate lămpile să fie stinse. Această transformare a nopții în zi este nocivă, un obicei dăunător; lucrătorii intelectuali ce stau in fața cărții pînă la ore tîrzii își vatămă mult sănătatea.”

2. Ia-ți timp pentru sănătatea ta mentală și spirituală.

Petrecerea timpului în fața televizorului sau Internetului stoarce corpul nostru de energie și aduce în schimb oboseală și tensiune. În plus, sănătatea spirituală este în centrul unui stil de viață echilibrat. Este important să se ia timp pentru a prezenta prioritățile noastre la Dumnezeu, El vrea ca noi să avem încredere în El, să ne călăuzească în siguranță prin provocările din viața noastră. Întărește-ți viața spirituală prin comuniune cu Dumnezeu prin rugăciune, citirea Bibliei, și de lectură a cărților inspirate.

“Trupul este singurul mijloc prin care mintea şi sufletul se dezvoltă în direcţia zidirii caracterului. Din acest motiv îşi dirijează vrăjmaşul sufletelor ispitele pentru slăbirea şi degradarea puterilor fizice. Succesul său în acest punct înseamnă capitularea întregii fiinţe înaintea răului. “ (DV 130.1)

3. Încetinește-ți ritmul sau vei fi epuizat.

Când suntem copleșiți și pe cale de a pierde puterile, rezultatul inevitabil este ineficiența, iritabilitatea, starea precară de sănătate și dezechilibru. “Sunt multe lucruri bune de făcut, dar, uneori, cînd faci “lucruri bune”, acestea pot împiedica ceea ce este “cel mai bun”. Concentrați-vă asupra celor mai importante priorități pe care le aveți de îndeplinit. În timpul zilei, începînd chiar cu orele dimineții fă lucrurile prioritare nu cele de urgență! De exemplu, te trezești cît mai devreme, (pentru aceasta veți avea nevoie să vă culcați cît mai devreme!), beți 1-2 pahare de apă, tualeta de dimineață, devoționalul de dimineață, dejun, etc.

Isus a încurajat ucenicii Lui: „Veniţi singuri la o parte, într-un loc pustiu, şi odihniţi- vă puţin. “ Căci erau mulţi cari veneau şi se duceau, şi ei n-aveau vreme nici să mănînce. (Marcu 6:31). „Veniţi singuri la o parte”, ne îndeamnă El. Dacă vom lua seama la cuvintele Lui, vom fi mai puternici şi mai folositori. Ucenicii L-au căutat pe Isus şi I-au spus totul; iar El i-a încurajat şi i-a învăţat. Dacă azi ne-am lua timp să mergem la Isus şi să-I spunem nevoile noastre, n-am fi dezamăgiţi; El ar fi la dreapta noastră pentru a ne ajuta. Avem nevoie de mai multă simplitate, de mai multă încredere şi credinţă în Mântuitorul nostru. El, al cărui nume este „Dumnezeu tare, Părintele veşniciilor, Domn al păcii”, El, despre care stă scris: „Domnia va fi pe umărul Lui”, este Sfetnicul Minunat. Suntem invitaţi să cerem înţelepciune de la El. El „dă tuturor cu mână largă şi fără mustrare” (Isaia 9, 6; Iacov 1, 5).

Lui Dumnezeu îi pasă de programul Dvs, El dorește ca să te odihnești fizic, mental, emotional și spiritual. El te invită să intri în odihna Lui.

Cu toții avem multe roluri și responsabilități, inclusiv locul de muncă, familie, parinți, personal, biserică și comunitate. Fiecare rol poate fi împlinit și energizant atunci când este păstrat în echilibru. O viață echilibrată este alcătuită de timpul unei zile – dar nu la întâmplare, ci prin alegere!

infarct-de-miocardtratament-cu-lipitoriboli-cardiovasculareateroscleroza-Копировать

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s